lördag 19 november 2011

Ibland får man ångra det man säger/skriver

Jag gick lös på den Italienska oorganisationen i mitt förra inlägg och fick nu ångra lite av det jag skrev då jag i morse gick till ASL och blev mycket positivt överraskad.

ASL är den italienska motsvarigheten till Försäkringskassan och är som alla andra italienska organisationer rätt komplicerad.
Om man kommer hit och har jobb så får man en husläkare mot uppvisat arbetskontrakt och att man har en domicilio (adress) var man vill ha läkaren. Har man dessutom sin residenza (vart man är skriven) var man vill ha läkaren så är det ännu bättre då får man en läkare för all evigthet. Man får alltså tilldelat ett Tessera Sanitaria som man ska visa upp när det behövs.
Eftersom jag först hade ett arbetskontrakt på bara ett år och är utlänning, även om saken blir lättare när man är EU medborgare, så fick jag ett Tessera Sanitaria som bara räckte i ett år och när jag ringde min läkare i veckan för ett intyg till gymmet ( man måste visa intyg på att man är frisk när man börjar ett nytt gym) så hade mitt Tessera Sanitaria gått ut.
'
Då jag av erfarenhet alltid ha fått bråka mig till allt som har med myndigheter att göra så var jag förberedd i morse när jag gav mig i väg till det ASL kontor som ligger på min gata, när jag kommer in i väntsalen är den tom (!?) killen i luckan ropar fram mig på en gång (det var samma kille som i mars inte ville ge mig ett Tessera Sanitaria bara för att han inte visste hur det funkade men till slut, motvilligt, frågade en kollega och löste det), jag vet inte om han hade en bra dag, om han vaknat på rätt sida eller vad som hänt, men han tog glatt emot mig idag. Dock hade jag ingen kopia på mitt kontrakt men han löste problemet genom att själv ta en kopia av det!!
Sist jag var där så fick jag gå ut och leta efter ett ställe att kopiera mina papper på för han vägrade göra det.
Jag var klar på max 5 minuter, tror aldrig jag satt min fot inne hos en myndighet under alla mina år i detta land och varit ute därifrån så snabbt..Helt fantastiskt!!

Jag värmer alltid upp innan jag ska till myndigheterna här, gör mig beredd på en fight, för står man inte på sig så blir man lätt överkörd. Men som idag kan man ju bli glatt och positivt överraskad över att det faktiskt finns myndighets folk som är hjälpsamma.

För att fira denna bra start på dagen gick jag till en bilverkstad som jag sett har en gammal FIAT 500 till salu (jag har ännu inte gett upp tanken, här) och förhörde mig lite om den.
3000 euro, vit, inte helt tipp topp utseendemässigt men de har fixat allt det viktiga för nyligen, så kanske är det den jag ska ha..?


Inga kommentarer: