måndag 25 april 2011

Katakomber

Jag var i lördags och besökte Domitilla katakomberna som ligger i närheten av Appia Antica här i Rom. Jag har skrivit in mig i en grupp som organiserar besök på olika platser runt om i stan med en guidad tur vilket är jättebra då man ju allt som oftast missar hälften när man går utan. Eller som jag, som aldrig har en guide bok, oavsett vart jag än åker så har jag aldrig karta eller guidebok utan förlitar mig på google maps och wikipedia på mobilen. I vilket fall så var det väldigt intressant att gå ner under jorden och se de mörka långa gångarna, det är 15 km smala gångar 30 meter under jorden. Som tur är så har de guider som följer med en ner med ficklampor och guidar en runt. Man får bara vara nere i gångarna i 30 minuter men mest för att guiderna inte får vara där nere för länge, gångarna är utgrävda i tufsten som är radioaktivt! Vilket ju kändes jäkligt tryggt att höra.
Kan ju också tänka mig hur det kan ha varit för de stackare som jobbade där nere i mörkret, fukten och lukten. I vilket fall så är det väl värt ett besök för historie intresserade som mig.
Det finns 6 olika katakomber man kan besöka i Rom jag var här: Domitilla katakomberna http://www.domitilla.info/

Inga kommentarer: