söndag 22 april 2012

Italienare i Stockholm?

Jag äntligen settled down här i mitt ny-gamla hemland och saker och ting börjar äntligen falla på plats.
Så nu har jag tid och undrar hur jag ska hålla vid liv min "italienska sida", språket och kulturen. Här i Stockholm så finns det en herrans massa cafèer, glassbarer, restauranger och annat som är italienskt. Men jag vill hitta till de riktiga italienarna i stan!
Nån som har nått förslag på vart man kan hitta några? :)

På onsdag tänkte jag i alla fall att jag skulle ta mig till kulturhuset då Silvia Avallone ska presentera sin bok, Stål. Jag brukar aldrig gå på sånt här annars, men nån gång ska väl vara den första. Har heller inte läst boken men tycker den låter intressant då den ska handla om 2 unga tjejer i det samhälle som Italien är idag.

Så onsdag kl. 19.00 på kulturhuset är vart ni kommer att hitta mig.

4 kommentarer:

Mia sa...

Jag vet inget om italienare men för oss frankofiler finns Alliance francaise och franska institutet som kör språkcaféer, filmkvällar osv där svenskar som vill öva franska och nyanlända fransmän vill träffa svenskar kan mötas. Jättebra!

Det kanske finna något liknande för Italien-människor? Har du kollat upp italienska ambassaden och deras italienska institut?

En blogg från Rom och lite andra ställen sa...

Jodå det finns både ambassad och kulturinstitut här i Sthlm. Har kollat runt lite på deras sidor men fanns inget de erbjöd som lockade.. men har bara precis börjat leta så jag får surfa vidare och hoppas jag hittar lite italienare på stan :)

//kattis

The Rome Experience sa...

Har du hittat något som verkar bra!
Jag behöver också få en dos av Italien och komma igång med att fortsätta lära mig italienska.

//Omar

En blogg från Rom och lite andra ställen sa...

Hej Omar! tack för påminnelsen nej, jag har inte hittat nått och har faktiskt inte lagt ner så mycket jobb på att hitta några heller...tyvärr.. du får gärna hojta till om du hittar något!
Kattis