onsdag 28 mars 2012

Venedig sjunker


Att Venedig sjunker visste vi ju alla, men som det står i DN så verkar slutet närma sig allt snabbare.

Själv så trodde jag att stan skulle sjunkit för länge sen och kan med handen på hjärtat säga att det inte spelar mig nån större roll om staden försvinner. Jag har aldrig gillat Venedig och det står jag för. Det är trångt, man måste gå långa sträckor, upp och ner för broar, det är packat med folk och framförallt turister och allt tillsammans tar bort all charm som staden en gång kan ha haft. Det är även svindyrt att sätta ner sin bakdel på t.e.x ett kaffè och vila fötterna för det kostar, som alltid, bra mycket mer att sitta ner och få kaffet serverat än att ta det stående vid disken...

Eller nej det är inte sant att allt är dyrare, man kan faktiskt komma undan billigt med t.e.x. apretivos i Venedig.
Den berömda drycken Spritz (prosecco med Aperol eller Campari) kan man få för ca 2 euro om man vet vart man ska gå. Eller så kan man få minishots av vin för 1,5 euro. Så på den biten kan man komma undan, men då ska man gå i de smala gränderna utanför de centrala gå gatorna och trängas med halva stans studenter.



1 kommentar:

Mia sa...

Jag skulle iaf vilja se staden innan den sjunker helt.