lördag 7 april 2012

Roma Sotterranea

Lördag kväll, påsk afton och jag sitter här i min lilla nya och snart färdig möblerade lilla lägenhet. Även om jag ännu inte fått upp lampor och annat vitalt man har i en lägenhet så har jag fått i gång min supermoderna mycket platta tv, min nya kompis.
Satt och zappade lite och fastnade på History Channel var de visar Rom underjorden. Det handlar, som ni kan förstå, om de byggnader och underjordiska platser som finns under det Rom vi ser idag.
Rom är ju i princip byggt i olika lager, enligt de olika tidsepoker som staden upplevt.
Just nu är de nere i den kloak som heter Cloaca Maximus, en kloak i marmor som är ca 86 km lång byggd under Antikens Rom och är ett av de äldsta kloaksystemen i världen.

Luktar säkert inte gott att vara där nere men det måste vara väldigt spännande att se vad som finns där under jorden.
Jag har nämnt det förr men tar upp det igen, om man vill besöka dessa platser under jord så kan man faktiskt göra det. Man kan så klart inte se allt för mycket är stängt för allmänheten men om man går in på denna sida så kan man anmäla sig till vissa organiserade turer var de tar en med ner under jord för att besöka en del av det antika Rom.


Bocca della Verità, man tror att denna berömda mosaik skulptur var ett lock till en av det antika Roms kloaker.
Idag är den en turistattraktion.

Inga kommentarer: