tisdag 26 april 2011

Våren i Rom


Våren är på intåg här i Rom och det är superhärligt, jag har verkligen väntat på lite sol och värme! Vintern har varit tung och grå och jag flyttade tillbaks hit till Italien efter 2 års mellanspel i Danmark för solen! Det är härligt att kunna gå hem efter jobbet och det är fortfarande ljust eller ännu bättre gå till en uteservering och ta en apretivo som man gör här.
Apretivo som egentligen ska vara en aptitretare, en fördrink innan middagen, kan ibland utvecklas till en ren middag beroende på vart man går nånstans. Den bästa apretivon jag har varit på här i Rom var på Doppiozeroo som ligger på Via Ostiense. Det är en brödbutik/lunchbar/vinbar var man även kan äta middag.
Ett tips bara, gå dit tidigt!
Den kvällen jag var där så kom vi rätt sent, runt 19.30, det regnade så borden ute var inte att tänka på, vi fick vänta i evigheter, men det var det värt. De har en buffé av mat man kan ta av till priset av ett glas vin. Det fanns pasta, pizza, sallad, bröd osv osv. helt underbart och ingen idé att åka hem och äta middag sen, man blir mätt bara av att kolla på all mat de har där.
Så mitt tips för alla er som bor här eller som är på besök i några dagar, kolla upp närmsta vinbar eller bar om de har en apretivo buffé och slå er ner och njut av folklivet och ett gott glas vin med tilltugg.

Inga kommentarer: