lördag 19 november 2011

Rom vs den organiserade delen av världen

Wien var helt underbar ( förutom det lilla faktum att det var så dimmigt att man knappt såg handen framför sig de två dagar jag var där). Men det är säkert en helt otroligt vacker stad om man ser den i odimmigt väder och hade lite mer tid att verkligen titta på allt. Jag speed turistade i stan på ca 8 timmar vaken tid så det blev till att se det man ska ha sett.

Jag åkte till Wien och använde kartan en enda gång, helt fantastiskt!
Allt var utmärkt med skyltar, de har 5 tunnelbanelinjer som alla är sammankopplade så man lätt tar sig från punkt A till punkt B utan strul, bussarna fungerar, allt bara fungerade, det slog mig att man som turist i Wien kände sig välkommen och att man kan njuta av att strosa runt i stan utan bekymmer.

Jag undrar om turisterna i Rom känner sig välkomna och omhändertagna när de anländer i ett kaos av folk, trafik och obefintliga transportmedel?
Ska man ta sig någonstans i den här stan utan bil så måste man byta flera bussar och man riskerat att sitta fast i trafiken länge, tunnelbanan slutar gå kl. 21.00, man riskerar livet varje gång man går över gatan och kan dessutom bli utskälld just för att man råkar vilja passera, inga skyltar till monumenten what so ever och inga offentliga toaletter om man blir kissnödig.

Rom har en hel del att lära från sina mer organiserade grannar men italienarna har turen att vara så charmiga att de kommer undan med allt detta ändå.

Inga kommentarer: