söndag 20 november 2011

Restauranger i Trastevere

Jag har varit på två restauranger i Trastevere den senaste tiden som jag skulle vilja tipsa om.
Den ena är mycket turistig (om man får uttrycka sig så?) och ligger mitt i Trasteveres mest besökta del och den andra ligger på en lite lugnare bakgata men fortfarande mitt i Trastevere.

Vi börjar med den första, Carlo Menta som har plats för 200 pers och kostar väldigt lite.
Dyraste rätten tror jag ligger på 10 euro vilket är väldigt lite för att ligga mitt i Rom, de har till och med fasta menyer var man till middag får antipasto, förrätt, huvudrätt och dessert (utan dricka) för 13 euro, till lunch är menyn annorlunda men kostar då 10 euro. Vi tog en flaska av det dyrare vinet som också den kostade 10 euro.

Ni kanske fattar vad det är för ställe. Det mest överraskande var dock att maten var helt ok, den kom in i tid, servitörerna var trevliga och visst det var en hel del oljud och spring runt omkring men för de priserna så kan man stå ut, man får ju helt enkelt ta det för vad det är.

Man kan tydligen boka för större sällskap men dyker man upp en lördag kväll som vi gjorde så får man vara beredd på väntetid (även om vi igår hade tur och fick vänta knappt 5 minuter).
Carlo Menta är ingen restaurang jag skulle rekommendera åt finsmakare eller gourmet experter men är man i området och kan stå ut med att sitta i princip i knät på bordsgrannarna så kan det vara värt att testa en gång om man är i besparingstider.





La Botticella är lite tvärtemot Carlo Menta även om jag ännu inte kan komma i från känslan av att det är lite turist anpassat även här.
Jag har ätit här två gånger nu och har båda gångerna varit nöjd, prisklassen är medel och maten är god och typiskt romansk. Här serverar restaurangägarinnan maten i egen hög person och ger en lite tips på vad man kan äta om hon inte har det som finns på menyn (ville ha en minestrone ,grönsakssoppa, men hon lurade på mig en soppa med kikärter vilket jag tog som att hon inte hade minestrone) men maten är mycket god och vällagad så jag har absolut inget att klaga på.
Borden är dukade i typsik italiensk anda med röda och vitrutiga dukar och tända ljus och gästerna båda gångerna var en mix av romare och turister.
Här kan man få den typiska och goda grillade kronärtskockan som jag lärt mig att uppskatta sen jag flyttat hit.
La Botticella ligger på Vicolo del Leopardo:


och Carlo Menta ligger på Via della Lungaretta



Visa större karta

Inga kommentarer: