fredag 6 januari 2012

"La Befana"


Idag firar man inte Trettondagsdags afton här i Italien men "La Befana".
En version om La Befana, om jag inte minns helt fel, är att det var en dam som de 3 vise männen träffade på när de letade efter vägen till Jesus barnet.. Hon visste inte vägen och följde inte heller med de 3 vise männen för att se Jesus, hon ångrade sig sen och har sedan dess letat efter dem och under tiden så ger hon godis eller kol till barnen.
Denna dag ger man varandra godis, antigen sött eller kol (nu är det alltså inte grill kol vi snackar om utan något lakrits liknande).
La befana är lite som våra häxor med kvast och det hela, och hon firas som sagt denna dag över hela Italien.

Jag hade egentligen tänkt att ta mig ner till Piazza Navona där jag hört att de firar ordentligt men lyckades aldrig ta mig fram för det var väldigt mycket folk ute.
Redan vid 13 (då italienarna vanligtvis äter lunch) var det packat med folk nere på stan, det var hemskt med folk.
Inte nog med att det är ledig dag i dag , reorna börjar även och dessa två ting i kombination resulterar i kaos i princip överallt.

Så här såg det till exempel ut vid Piazza Spagna runt 16.00 tiden idag:



Lovar att trappan är där, under allt folk.

Så dagens tips är att inte ge sig ut den 6:e januari i jakt på rea men att vänta kanske en dag eller två innan man ger sig ut i rea- djungeln.

Inga kommentarer: