onsdag 7 december 2011

Immacolata

Imorgon är det sov morgon!!
Det är helg dag i Italien, 8:e december är nämligen Immacolata Concezione della Beata Vergine Maria . Religöst så klart (om ni nu trott något annat).
Jag hade för mig att allt var stängt, men så här några få dagar innan jul så är det full kommers på gator och torg, alla handlar inför julen och det kommer vara fullt med folk överallt.

Jag är lite besviken på mig själv för att jag igår var ute med jobbet på en fiskrestaurang och tog inga bilder!

Det kanske är för att jag är uppväxt med Findus fiskpinnar som att jag den första gången jag såg en hel firre stirra på mig från tallriken höll på att smälla av.
Här i Italien serveras allt som oftast hela fiskar med som sagt ögon och allt, många rensar fisken själva på tallriken, medan jag nu äntligen lärt mig att be om att få fisk stackarn rensad innan den hamnar framför mig på bordet.
Igår hade jag i alla fall vett nog att be om att få in min fisk rensad och under tre timmar i går så bars det fram den ena fisken efter den andra, det var kräftor, musslor och allt vad man kan tänkas hitta i havet.

Jag skulle dock tagit en bild på härligenheterna, som en god bloggare skulle gjort, men var så upptagen med att dricka vin att jag glömde det.. sorry.

Restaurangen vi var på kan jag i alla fall rekommendera: La Grotta Azzurra i området San Giovanni.



Inga kommentarer: