söndag 4 december 2011

Sv vs It och Fraschetta

Denna vecka har varit rätt upp och ner vänd på jobbet p.g.a mitt hastiga beslut om att flytta hem. Exakt när jag flyttar hem återstår att se, Sveriges bud är mitten av januari, Italiens bud är bra mycket senare.. Vi får se hur det går, det återstår att se.

I dag spenderade jag dagen i äkta italiensk söndags- anda, var i Ariccia strax utanför Rom på en Fraschetta. En Fraschetta är en osteria (restaurang) typisk för området kring Castelli Romani utanför Rom , maten vi fick var också typsikt romansk.
Typisk romansk mat skulle jag vilja säga är riktigt tung mat, massa kött i olika former och pasta. Grönsaker som tillbehör har jag alltid fått väldigt lite av och då man får det så är det oftast cicoria (cikoria heter det på svenska också), rostad potatis, spenat eller liknande. Tungt även det. Så efter en 3 timmar lång lunch med massor av mat och alldeles för mycket vin så åkte vi in till Rom igen och gick i affärer för att försöka smälta lite av maten och för att hitta kläder till vår julfest som hålls i Amsterdam (tema "welcome to the future" ..om jag hittar den data nörd från IT avdelningen som kom på att festens tema skulle vara Legacy of Throne ska jag personligen ta mig ett snack om vad det är för filmer killen kollar på).

Även om det inte känns som så rent väder mässigt, så är julen snart här och nere på stan har de börjat julpynta riktigt fint och det skulle vara riktigt mysigt om bara julkänslan ville infinna sig.



Vad är inte en lång lunch utan en man som kommer och sjunger lite äkta romanska sånger för en?
Då min kollega (ej från Lazio) började små sjunga på några klassiska romerska låtar under lunchen så bad vi dem på restaurangen sätt på några sådana låtar, på CD spelaren tänkte vi men damen ringde helt sonika denna man som kom och drog 4 sånger för oss..


Inga kommentarer: