söndag 17 juli 2011

Testaccio

Testaccio är ett område i Rom var man hittar många lokaler och utställen. Under mina snart 9 månader här (jösses, redan 9 månader!!) så har jag aldrig varit där, hade inte fram tills i går kväll i alla fall.
Fick för mig med en kompis att gå dit efter att vi varit och strosat längst med Lungotevere (se inlägg från den 27/6) och det var ju intressant.
Speciellt när man kommer dit lite senare på kvällen och det inte är så mycket folk ute för att alla dragit från stan under helgen, då får man se både det ena och det andra. Men det var kul att äntligen ha varit där, så mycket går jag tydligen ut nuförtiden att det tog mig 9 månader att gå till de ställen var folk går ut här i stan.
Bättre sent än aldrig som man ju säger..

Testaccio är i alla fall ett konstgjort berg som byggdes under antiken av skärvor från amforor (!?) och ligger i ett arbetarkvarter var man hade slakterier. Så nu har slakthus området blivit utställen, precis som i många andra städer som N.Y, London och även Köpenhamn. Runt det här berget som faktiskt är rätt högt så ligger det en massa olika lokaler av olika typer. Det fanns ställen för de mer glamorösa, ställen för dem som gillar latin musik, pub liknande hak och mycket annat.

Jag ska definitivt ge det en ny chans efter sommaren, nu var det ju som sagt många ställen som hade stängt och det var rätt lite folk ute.

Testaccio ligger relativt centralt, i närheten av Trastervere kan man säga, fast på andra sidan floden.


Visa större karta

och så här ska det tydligen se ut inuti berget, lite skumt med ett berg av skärvor..

Inga kommentarer: