söndag 8 januari 2012

En lite kulturell helg

Igår föreslog min roomie att vi skulle gå på Galleria Borghese idag. Hon hade nämligen beställt biljetter till sina bekanta på besök, men de bekanta ångrade sig och nu hade hon en massa bokade platser.

För den som besöker Rom och har lite tid till övers efter att ha sett "det man ska ha sett" så tycker jag absolut att Galleria Borghese är ett måste. Här finner man underbara konstverk av b.la. konstnärer som Tiziano, Raffaello och mina favoriter, statyer av Bernini.

Jag har aldrig varit en konstälskare. När jag bodde i Florens så tog det mig ca 3-4 år innan jag kom i väg till gli Uffizi. Florens är ju som de flesta kanske vet en stad fylld av konst och många stora kända konstnärer kommer därifrån. Jag som sagt visste inget om konst och därför kunde jag inte riktigt uppskatta det.
När jag gick på Universitetet så var jag tvungen att ta en kurs i konsthistoria och måste säga att även om jag fortfarande inte är en inbiten konst fanatiker så kan jag efter att ha lärt mig mer, nu kan uppskatta vacker och intressant konst.
Jag vet nu vad det handlar om och vad konstnärerna betytt för historien.

Nu kom vi inte iväg till Galleria Borghese idag för jag var för lat och kom inte upp ur sängen, men ska absolut hinna med att gå dit en gång till innan jag åker härifrån.

I fredags var vi dock på museum, på Scuderie del Querinale var de har en utställning av Filippino Lippi och Botticelli. Utställningen är snart slut och av Botticelli fanns väldigt lite, men det var ändå intressant. Museet är ett av de finare jag sett i Italien, det är gamla stall som gjorts om och allt var väldigt bra organiserat.
Jag fick så även se presidentens palats som jag inte sett (!) och därmed var jag även upp på en av Roms 7 kullar eftersom presidentens palats ligger där uppe (och därmed på stallarna som nu ju är museum).

Galleria Borghese ligger i parken Villa Borghese (villan har nog blivit galleri och parken har namn efter villan som ligger i parken, ja ni fattar)
Man kan komma upp till parken villa Borghese från Piazza del Popolo

Galleria /villa Borghese
Utsikt från Scuderie del Quirinale

Palazzo del Quirinale


Visa större karta

Inga kommentarer: