lördag 26 november 2011

Insamling för de som behöver

Tydligen lever mer än 13% av befolkningen i Italien under existens minimum. Många är de som lever på gatan, men många är även de som inte klarar att komma till slutet av månaden på den lön de får.

Jag hade läst om det i någons blogg, kommer dessvärre inte ihåg vems, att de startat en insamling på typ ICA på Kungsholmen (eller någon annan matbutik i Sthlm city) var man kan köpa mat och ge till de mer behövande. En jättebra idé enligt mig då man på detta sätt kan bidra med mat istället för pengar. Jag har nämligen den principen att jag aldrig ger pengar till de som ber mig på gatan (hårt och kallt av mig, i know) men om jag kan köpa och bidra med mat så gör jag det mer än gärna.

Så jag blev mycket positivt överraskad i morse när jag gick till min lokala affär och såg att de hade en stor insamling, just till de som behöver få hjälp för att klara månaden ut. Och jag blev ocks mycket positivt överraskad över att se så många inne i butiken gå runt med de speciella påsar man fått för att bidra till insamlingen.

Det är super fint att de har detta initiativ, jag hade dock hoppats på att det skulle bli en återkommande händelse som i matbutiken i Sthlm, men dessvärre så, som man kan se på deras hemsida, så verkar det inte vara något de gör regelbundet.


Inga kommentarer: