söndag 13 november 2011

En helg i Toscana

Jag hade äran att detta år fylla år den 11/11/11 och den dagen spenderade jag, p.g.a jobb, i Arezzo av alla städer.
Jag skrev lite om Arezzo i ett tidigare inlägg och vill erkänna att jag väl alltid har känt mig lite mindre positivt inställd till staden av många olika anledningar. Men jag måste säga att när jag och min kollega var ute och "gjorde" Arezzo i fredags för att fira så upptäckte vi att det faktiskt är en mycket trevlig och söt liten stad.

De har ett fint historiskt centrum med smala gränder kantade av renoverade palazzi från svunna tider, staden är välskött och på kvällarna lyser den upp med orangea lampor vilket gör att man får en känsla av att vara tillbaks i Medeltiden, framförallt då det är folktomt.

I alla fall så slogs jag av hur välskött och organiserat allt kändes.

Stadens centrum är inte så jättestort och huvudgatan är väl Via del Corso var man hittar många olika butiker. För att hitta en restaurang så fick vi snurra runt lite innan vi hittade en vettig och då hittade vi Bacco & Arianna som är en typisk italiensk restaurang med Toscansk mat men himla gott tillagat och till vettiga priser.

Till Arezzos nattliv hittade vi inte direkt men vi tog ett glas vin på piazzan framför San Francesco kyrkan där vi såg att det samlats många ungdomar (ok, det årtal jag fyllde gör mig inte direkt till en ungdom mer och de som var på barerna på piazzan var alla i min ålder ungefär.. så inga direkta ungdomar, men använder ordet då det känns bättre)...
Kvällen avslutades rätt tidigt då det dagen efter var mässa igen.

Åkte sen till Florens på lördagen för att fira födelsedagen på riktigt.






Inga kommentarer: