onsdag 12 oktober 2011

Sverige himmel eller helvete

Idag på lunchen så satt jag och snackade med mina kollegor som vanligt och en kollega utbrister helt plötsligt! "Men Katarina har du sett "Svezia Paradiso o Inferno"??? eeeh nej svarade jag mycket sanningsenligt då jag aldrig hört talas om filmen.
Det visade sig att på det glada och frigjorda 60 talet (-68 för att vara helt korrekt) så åkte en italienare, Luigi Scattini, till Sverige och gjorde en film om det frigjorda och lössläppta Sverige som heter just "Sverige Himmel eller Helvete". Tydligen ville Luigi ge sin bild av Sverige som ju på den tiden var ett just frigjort land och som säkerligen stod i stor kontrast mot det, på den tiden, mer konservativa och religösa Italien.
Då jag inte sett filmen själv och då jag tror att den kan vara lite barnförbjuden (framförallt efter det lilla jag sett på Youtube och med tanke på tiden då filmen var gjord) så lägger jag inte upp nån länk här då jag inte vill att någon eventuellt ska bli chockad.

Men min kollega hittade fram till filmen då han letade på internet efter denna låt till sin dotter, som säker alla ni som är uppvuxna på 80-talet känner igen, och som är tagen från filmen Sverige Himmel eller Helvete:


Inga kommentarer: