lördag 8 oktober 2011

Lazio, Abruzzo, Marche och Emilia Romagna och tilbaks

Torsdag morgon var det uppsamling på jobbet för att åka till en jobbmässa i Rimini som hålls varje år. Vi var ca 25 pers från jobbet som åkte i olika bilar den ca 4 timmar långa resan upp till Rimini.
Själva bilresan gick bra, vi åkte genom Regionen Abruzzo och staden L' Acquila, som ju för något år sedan drabbades av en stor jordbävning som raserade stora delar av staden, och vidare upp genom hela Marche och till slut hamnade vi i Emilia Romagna och Rimini.

Jag hade ju lite funderingar kring Rimini och om jag skulle gilla det eller inte.
Dessvärre hann jag inte se så mycket av staden så jag kan bilda mig en klar uppfattning om den, men nej.. Tror inte jag kommer att åka dit på nån sommar-sol och bad semester.
Tillbringade mest hela torsdagen och fredagen instängd på mässan och på kvällarna gick vi ut och åt middag på två olika trevliga restauranger av varav den ena kan jag rekommendera om nån skulle åka till Rimini och vill äta lite genuin mat.

Restaurangen heter Osteria del Borgo men dessvärre, för mig, så är det en restaurang för "kött älskare" så jag fick lite trista grillade grönsaker som "secondo" huvudrätt..(Men då man ju här äter en massa till förrätt så klagar jag knappast).

I alla fall så blev det inga foton då jag inte hann med det, men slänger in 2 otroligt fina foton tagna direkt från bilen på motorvägen med mobilen på Gran Sasso i Abruzzo!
Gran Sasso har den högsta toppen söder om Alperna och är det största bergsmassivet i Apenninerna, (lärde jag mig precis då jag fick slå upp lite fakta om berget).
Ett riktigt imponerade bergsmassiv och ett mycket vackert område en fin och solig dag som denna, jag fick till och med lust att stanna bilen och går en liten vandringstur.. men det får nog bli en annan gång.

Abruzzo, i alla fall det jag såg från motorvägen, är väldigt fint och L'Acquila ligger bara 1 timme från Rom så tror jag ska ta mig dit några flera gånger.

Resan hem gick hur bra som helst förutom när vi kom in till Rom var det var demonstration så det tog oss ytterligare 45 minuter för att vi fick snurra runt då hela city var avstängt..Men det r ju sånt som kan ske..Hem kom vi i alla fa..


Visa större karta

Published with Blogger-droid v1.7.4


Published with Blogger-droid v1.7.4

Inga kommentarer: