söndag 23 oktober 2011

Kaffe & kultur

Jag kan inte ens komma ihåg första gången jag drack kaffe, jag vet bara att jag alltid varit en kaffe drickare, och alltid varit en bestämd sådan också.

Är jag i Sverige så dricker jag endast vanligt hederligt brygg kaffe, svart och starkt ska det också vara. Jag har haft många duster med olika baristas i Sverige då de vägrar servera vanligt kaffe på vissa ställen, det ska vara sådana märkliga blandningar på kaffet att man till slut inte ens vet om det är kaffe man får.

När jag flyttade till Italien så fick jag lite problem i starten med att vänja mig vid den italienska kaffe kulturen. Här dricker man ju nämligen inte kaffe för att långdraget sitta på nått mysigt kaffe och snacka om livet medan vinden viner utanför. Nej, här ska man in på en ofta bullrig bar, försöka få ögonkontakt med den som står bakom disken för att kunna beställa och svepa kaffet (max tre klunkar, mi raccomando) på stående fot med andra kaffe sugna som trängs runt omkring en.

Den som ju har besökt Italien eller som har god kännedom om Italien vet säkert att italienarna har en massa byråkratiska krångliga lagar och regler som ofta och gärna räknas mer som guidelinjer än lagar.
Detta gäller dock när det kommer till allt annat än deras matkultur, när det gäller mat så är de hiskligt kinkiga med vad man får och inte får göra. Till matkulturen räknas även kaffe kulturen, för här finns det regler som säger:

- Cappuccino - dricks bara på morgonen , aldrig efter kl. 12 (max 13)
- Caffè latte - idem, en morgon dryck (dricks gärna med lite biscotti som man doppar i kaffe latten)
- Caffè corretto (espresso med sprit i, kanske helst inte bör intas innan lunch)
- Caffè americano- espresso med varmt vatten i för att göra den längre
- Caffè - espresso, kan drickas svart som det är, med en halv påse socker i eller med mjölk i (caffè macchiato).

Här kommer vi så till mitt "problem" eller dilemma, för även om jag dricker kaffet svart i Sverige så har jag för vana att dricka en caffè macchiato här, alltså med mjölk i.
Mjölken ska helst vara skummad och varm enligt min smak för jag gillar när det är varmt. Men så är det inte överallt.
Ber man om en caffe macchinato så kan man få allt från en fint skummad mjölk klick i sitt kaffe som man gärna dricker, till att få en ljummen mjölk som var skummad för si så där en 30 minuter sen och när de häller den i ditt kaffe så är det en trist historia de gör kaffet till, eller så får man rätt och slätt kall mjölk upphälld i en mölksnippa bredvid sitt kaffe.

Mitt dilemma är att jag inte längre vet hur jag ska beställa kaffet, säger jag kaffe med varm skummad mjölk så får jag ofta höra lite sura kommentarer om att det är en mini cappuccino jag vill ha och inte en kaffe, säger jag inget så finns risken att jag får lite i skvätt ljummen mjölk i kaffet och det ser ut som en grå sörja i stället för kaffe.

Jag hade en diskussion med en man i en bar i dag när jag var ute på min marknads vandring för han hällde i lite ljummen mjölk i mitt kaffe och jag gjorde nog en omedveten sur min då jag såg vad han gjorde vilket fick honom att genast skumma mjölken och hålla en lång utläggning om att jag måste specificera hur jag vill ha mitt kaffe. För alla vill ju ha kaffet olika, så egentligen har de inga regler om hur kaffet ska drickas, men ser de en stackars turist som beställer en cappuccino efter lunchen så får de nästan hjärtinfarkt, för så gör man ju inte!

Ett tips är också att inte åka till Italien och beställa en "latte", för beställer man en latte här så får man just det, en varm mjölk och inget annat..


Inga kommentarer: