tisdag 27 september 2011

Djurhandel

Polisen och tullen här i Italien har börjat fånga in illegala djursmugglare. Tydligen så finns det en stor marknad för små söta husdjur importerade från östländerna, men även från Frankrike och Spanien.
Som vanligt så är det djuren som får sätta livet till för att människan ska tjäna pengar och 50% av alla djur som kommer in illegalt klarar det inte.
I Italien finns ett överflöd med hemlösa hundar, katter och andra djur. Djurhemmen svämmar över av övergivna djur, många hittar ett hem andra gör det inte.
Bland det första jag fick lära mig när jag flyttade hit och sa på italienska att jag ville köpa en hund var att man inte köper en hund, man tar hand om en hund (eller katt) som behöver ett hem och nu faktiskt skulle jag aldrig kunna tänka mig att skaffa ett husdjur som jag betalat för (här betyder betalt för ett husdjur oftast att det är "renrasig").

Det finns otaliga organisationer som man kan stödja i kampen mot djurens rättigheter och en av dem som jag senast skänkte pengar till är ENPA (Ente Nazionale Protezione Animali) som nu vill upprätta en sorts djurpolis, som kan rycka ut och ta hand om övergivna djur som allt som ofta upphittas.

Här i Rom, som jag tidigare nämnt, finns det många övergivna katter och ett katthem som man faktiskt kan besöka ligger vid Largo Torre Argentina mitt i centrum (mellan Piazza Navona och Piazza Venezia), där har man skapat en lite frist för många av Roms alla katter.


Två stycken som däremot har det bra..
Den vita katten, mamman, blev omhändertagen av min lägenhetskompis när hon praktiskt taget fött sin kattunge i trädgården och nu bor de hos oss. Eller snarare jag flyttade in hos dem i våras.

Inga kommentarer: