söndag 7 augusti 2011

Lago di Martignano

Det går ju fortfarande så där med mitt solande och inget strand besök har det ju blivit än, men jag var idag till Lago di Martignano som ligger ca 40 min med bil från Rom och bredvid den mer kända sjön Lago di Bracciano.
Lago di Bracciano är en rätt stor sjö (även om man ser från den ena änden till den andra) och är väl mest känd för att Tom Cruise gifte med Katie Holmes i slottet i staden Bracciano för några år sen. Bracciano som stad och även sjön är mysig och söt.
Lago di Martignano som alltså var destinationen idag ligger alldeles intill Bracciano, man ser Bracciano när man kommer upp till Martignano, och är en släckt vulkan vars krater nu är en sjö. Sjön ligger alltså uppe på toppen av denna f.d. vulkan och är jättefin!
Vägen upp verkar inte så lovande, man åker genom landsbygden utanför Rom och sista biten är en grå, sandig grusväg, sen får man även gå ner (och upp sen när dagen är slut) i kratern för att komma till sjön. Men det är otroligt fint när man väl är framme.
Sjön med omnejd är mycket stilla och rofyllt även om det fanns en del aktiviteter som små segelbåtar och tramp båtar man kan hyra och segla runt med på sjön. De hade även ponny ridning för barn om man har barn med.
Allt var väldigt välorganiserat och rent, man kan hyra solstolar för 5 euro om dan och det finns kiosker och matställen så man kan få sig nått att äta om man vill.

Riktigt trevligt att passera en slö söndag på.









Killen på bilden ovan känner jag inte, han bara sprang förbi lite passande precis när jag knäppte bilden..

Inga kommentarer: