tisdag 26 juli 2011

så mycket för den kulturen

Ok, det kan ha varit mitt fel.
Men den där gången som vi skulle sett i kväll, som går från Castel Sant' Angelo till Vatikanen var väl så där lagom spännande.
Muren (se gårdagens inlägg) är gammal, ett understatement i den här stan, och vår käre guide Marco från Itineroma hävdade att muren, som inte var en gång för påvar från början, byggdes för att skydda staden från barbarer och en svensk (! säkerligen en viking) kommer bara för mitt liv inte ihåg vad han sa att han hette.
I alla fall så var Castel Sant' Angelo gratis och höll kvällsöppet och för detta speciella tillfälle så var gången även öppen.
Men då, i vanlig ordning, några italienare var sena och vi väntade på dem så blev de sent och vi hann bara se en liten del av muren och sen ville de gå en tur inne i Castel Sant' Agelo som jag ju redan sett.. Så jag gick hem i stället.
Nu har jag sett Castel Sant' Angeko på korsen och tvären, över och under så nu finns nog inget i den byggnaden som jag inte sett eller hört talas om.

Fick i vart fall lite kultur (om än rätt repetitiv) och med det säger jag Buona notte!

Inga kommentarer: