onsdag 27 juli 2011

the big one..

Om min mamma nu läser det här så får hon nog slag, men den senaste veckan har det varit små jordbävningar på gång över hela Italien.
För ca 1 vecka - 10 dagar sen var det en liten jordbävning här utanför Rom, jag kände inte av den men den var på ca 3-4 på Richterskalan. I förrgår var det en jordbävning i Torino på ca 4 också och i dag på Sicilien..
Gillar inte alls detta, har varit med om 2 jordbävningar och i båda fallen var de långt borta och så svaga att jag i princip sov mig igenom dem.. Vaknade bara till, detta var 2008 eller 2009 utanför Ystad som jag kände av ända nere i Köpenhamn, och tänkte "fan va konstigt att sängen skakar" och somnar om igen.
Samma sak hände i Florens 2003, då var det jordbävning i Bologna som ligger ca 12 mil bort. Den gången hade jag precis somnat och vaknar till av att sängen skakar, trodde det var någon som smällt igen porten till huset jag bodde och somnar om i godan ro medan alla jag snackade med dagen efter hade blivit hel nojjiga!

Är lite nervös för denna trend, att jag varje gång utan större bekymmer somnat om, men kommer det en rejäl en så antar jag att man blir klarvaken.. Jag hoppas bara att den inte kommer..

Inga kommentarer: