onsdag 13 juli 2011

puh.. smälter bort här i värmen, idag var det varmaste dagen hittills på 40 grader och en riktigt hög luftfuktighet (klagar fortfarande inte!)
Hade jag inte bott rätt nära en väldigt trafikerad väg som stör så hade jag dragit ut sängen i trädgården och sovit där.
Funderar även på att investera i en liten barn pool och sätta ut i trädgården så man kan plaska fötterna lite, försöka få lite känsla av hav och svalka mitt i storstaden..

I helgen tänkte jag se om jag kanske lyckas komma i väg till havet.
Närmaste strand finns i Ostia och Fregene vad jag förstått (har dessvärre inte kommit i väg till havet ännu) och vet ännu inget om deras stränder. Många stränder här är ju betal, alltså man måste hyra solstolar och parasoll till hutlösa priser. Det finns ofta väldigt få gratis stränder, tyvärr. Första uppdraget blir att kolla upp hur man tar sig dit (har dessvärre ännu inte köpt Fiat 500:an som jag såg innan semestern) så det blir med tåg eller andra allmänna kommunikationsmedel.

Vid Ostia ligger Ostia Antica (mycket passande) och här finns ruiner av den antika hamnstaden som ska vara väldigt välbevarade. Ostia Antica ligger lite längre in i landet fast det var en hamn stad beläget vid floden Tibens mynning. Flodens mynning slammade med tiden igen och därmed byggdes det "nya" Ostia upp närmare havet.
Dit ska jag åka en dag när jag kommer på hur man tar sig dit också, tveksam om det finns ett tåg stopp som heter Ostia Antica..

Återkommer om Ostia, strand och ruiner när jag kollat upp allt.


Visa större karta

Inga kommentarer: