lördag 18 juni 2011

Niente spiccioli


Jag älskar Italien, Italienare och allt som har med Italien att göra, jag har ju självmant valt att flytta hit. Men det finns några saker med Italien och Italienare som jag inte riktigt kan med och jag kommer nog att ta upp dem lite då och då.

En av dem är vad som hände mig nyss. Jag var med en arbetskompis på promenad och han skulle in till affären och köpa lite mjölk innan vi gick hem, så jag följde med (och köpte en stor Cola.. kunde inte låta bli även om jag alltid står emot att köpa hem Cola för det är vanebildande) när vi kommer till kassan så betalar min kompis först, han handlade för ca 2 euro och nånting när han ska betala så märker han att bara har en 50 euro lapp varpå damen i kassan börjar rulla med ögonen, sucka och stånka för att hon inte kan ge tillbaks växeln!

Här börjar jag, som redan varit med om detta för många gånger förut, bli irriterad.
Sen är det min tur och jag ska betala 5 euro och nånting, jag trodde att jag hade så jag kunde betala jämt och slippa det som hände sen, men det visade sig att det hade jag inte.
Så jag räcker fram en 20 euro lapp och då blir det ännu mer liv på damen som uppenbart inte orkar resa sig upp , gå vart hon nu ska gå eller ropa på nån kollega för att få lite mynt så hon kan ge tillbaks på. Det slutar i alla fall med att jag får betala med kort för att de i en välsorterad De Spar affär mitt i Roms centrum kl. 17.00 en lördag inte kan ge 15 euro tillbaks i växel!

Detta är absolut inte ett problem, jag betalade och fick mina varor men det som irriterar är att det händer titt som tätt (överallt, på posten, i affären osv osv) jag menar ska jag veta i förväg vad jag ska handla så jag kan gå och få växel för att sen kunna betala med så jag slipper sura miner från sura kassörskor (jag har själv suttit i kassa på Rätt Pris så jag vet hur det är).

De vill ju helst inte heller att man betalar med kort i affärerna heller, det är cash som gäller nästan överallt. Bankomat kort brukar funka men glöm utländska kreditkort för summor på mindre än 20 euro, så se till att ha kontanter i Italien och helst då också så ni kan förse affärer/posten och liknande med lite spiccioli (mynt)!




2 kommentarer:

Maria sa...

Oj vad jag känner igen mig. När jag bodde i Rom var det likadant, folk blev sura för att man betalade med en 50-lapp (euro). Och inte får man heller betala med kort om man spenderar små summor. Personligen kan jag tycka att pengar är pengar, man får väl vara beredd att ge tillbaka växel? Jag brukar faktiskt betala med kreditkort på supermercati även om jag "bara" spenderar runt 10 euro. Jag tycker nämligen in om att ha med mig kontanter, dels på av tyngden, dels pga att mina plånbok är ett visitkortsfodral och dels pga rånrisken. Det brukar oftast gå bra :)

En blogg från Rom och lite andra ställen sa...

Hej Maria,
Ja det är ju roligt att det ska behöva bli en grej om hur man ska betala när man ska göra nått så enkelt som att betala, men det är ju också charmen tycker jag, då händer det ju lite i vardagslivet :)