lördag 25 juni 2011

Lite Italiensk musik historia

som tur är så är vi rätt många på mitt jobb
för så här tomt var det hela kvällen på stället vi var på....

Det här inlägget blir rätt långsökt, men tänkte skriva lite om min kväll i går på jobbfesten och när jag tänkte på hur otroligt dålig musik de spelade på stället vi var på så kom jag att tänka på att italienarna ju har en hel del låtar som de gå i gång på.
Precis som i Sverige när alla börjar sjunga med och dansa till typ Sommartider och andra klassiker så har italienarna sina låtar som de alltid spelar på ute ställen.
Jag ville lägga upp några av de låtarna här, dela med mig lite av den italienska musik kulturen (som kan vara rätt varierad i kvalité) men eftersom jag kom hem rätt sent igår /i morse och eftersom jag som vanligt vaknade kl. 09.00 (är det ett tecken på att man blivit gammal, när man inte sover längre än till kl. 10.00 på helgerna??? ) så står det still i huvudet, kommer jag inte på en enda av låtarna, fast jag hört dem en miljon gånger..

Så när jag surfade runt lite på Youtube kom jag fram till detta klipp och att ville dela med mig av dessa två stora Italienska artister: Mina och Lucio Battisti.
-70 tal så det står härliga till, men för den som är lite intresserad av italiensk musik så kan jag säga att de har gjort musikhistoria i detta land.
Här är ett klipp med de två tillsammans i en lite trevlig duett var de sjunger bitar ur sina låtar.


.....som sagt var lite långsökt inlägg..


Nu tar jag lite paus, i morgon åker jag till Sverige i 2 veckor och kommer nog inte göra så många inlägg.

A presto!

Inga kommentarer: