torsdag 30 juni 2011

Hälsning från Sverige


Jag tänkte häromdagen på hur Italienarna ser upp till Sverige. Jag vet inte om detta händer för andra från andra länder också, men då jag presenterar mig och säger att jag är från Sverige så får de något drömlikt över sig och ofta får jag frågan vad fasen jag gör i Italien när jag kan bo i utopin Sverige.
Många italienare har föreställningen om Sverige som ett land var allting fungerar, sjukvården är gratis och den är bäst i världen och allt är bara tvärtemot Italien (dvs. fungerande och bra). Det enda många inte gillar med Sverige är att det är kallt och de undrar hur vi kan sova på kvällarna när det är så ljust.

Det är å ena sidan riktigt kul att komma från ett land som de flesta ser som ett bra land och som man kan vara stolt över å andra sidan får jag altid lust att ta i från dem deras syn på Sverige som någon sorts utopi, Sverige har ju sina brister och fel också, de är kanske mindre än andra länders men de finns ju som vi alla vet.
Så fort jag börjar nämna något som t.ex. de fall då ambulanserna inte kommer, eller min egen erfarenhet i förrgår då jag fick vänta 4 timmar på vårdcentralen på att få träffa en läkare i ca. 2 minuter och det kostade mig även 140 spänn eller andra aningens negativa saker om vårt avlånga land, då stänger de av direkt, det vill de inte höra.

Så jag låter dem helt enkelt leva kvar i villfarelsen om att Sverige är det perfekta landet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ja du sjukvården kan man verkligen klaga på och föräldrar pengen,,, o jämstäldhets bonus mmm Sverige är långt ifrån de perfekta landet... Men de är helt ok ändå!!

En blogg från Rom och lite andra ställen sa...

Absolut! :)