måndag 25 april 2011

Påsk och Påven

Nu har jag ändrat och ändrat igen designen på den här bloggen, det blir liksom inte som jag vill så nu får det se ut som det gör tills jag fattar mig på det här bättre..
Jag tänkte skriva lite om vad som händer här i Rom, en stor händelse här är nästa söndag, den gamle påven, Johannes Paulus II ska bli helgon förklarad! Det kommer att bli en massinvasion av folk som vill ta del av denna händelse, han ska tydligen läggas ut så folk kan titta på honom, men jag vet inte om det är sant, han dog ju redan 2005, så det kan ju knappast vara en trevlig syn. I vilket fall som helst så bor jag ca 10 min från Vatikanen och mitt kontor ligger precis bredvid Vatikanen så jag ska i veckan börja hamstra mat för att sen spendera nästa helg inlåst i lägenheten. Det kommer vara galet mkt folk på gatorna här för den 1a maj så är det av tradition en första maj konsert här i Rom också, vilket även det lockar mycket folk till stan. Blir spännande att se hur det hela ska gå.
Annars har påsken varit rätt lugn, trodde det skulle vara mer folk i farten än vad det varit. Jag var i går hos en serbisk kollega som lärde mig en lek som man brukar till påsken i Serbien. Koka ägg och sen ska man knäcka två ägg mot varandra den som får en spricka i sitt ägg har förlorat.. Tidigare år, då jag bodde i Florens har jag spenderat hos en kompis och hennes familj i Sorrento på Amalfikusten. Där fick jag på riktigt känna på hur man firar med hela familjen. Hela min kompis släkt samlas i deras trädgård och man äter och äter hela söndagen och även under måndagen. Det som var mest intressant är att man på fredags natten går procession genom staden, för mig som icke troende och uppväxt i ett icke katolskt land så var det rätt läskigt att se dessa män i klädda skynken som påminde om Ku Kux Klan. Tyvärr så är det väl så att dessa individer som inte vill visa sina ansikten och inte står öppet för sin främlingsfientlighet har snott utstyrseln från de katolska riterna och sederna. Synd för då jag som sagt var såg på en religiös händelse så associerade jag bara till något fruktansvärt i stället.
I år som sagt så blev det ett stillsamt påskfirande med vänner och inget påskägg fyllt med lösgodis, saknar lite lösgodis när jag är här nere ska jag erkänna. Min mamma brukar vara snäll och skicka ner lite ibland men det händer inte så ofta då hon är starkt emot godis (hon jobbade, skall dock tilläggas, på Marabou på 80 talet så hon borde inte säga nått om att godis är ohälsosamt).
Något rätt snopet här i Italien är att det är katolikernas huvudstad och säte så är man bara ledig om måndagen! Ingen långhelg men fredags och måndags ledigt här inte (ännu bättre var det när jag jobbade och bodde i Danmark, där är man ledig även på skärtorsdagen!) men en dags längre ledigt är väl bättre än inget.

Inga kommentarer: