tisdag 10 januari 2012

La Tombola



Varje jul på jobbet så spelar vi Tombolata. Det är ett slags Napoletanskt bingo och ska helst läsas upp av en napoletano ( iaf på vårt jobb, för att få den rätta känslan för som ni kan se på bilden så hänger varje nummer ihop med ett ord som står på napoletanska). I år blev det lite sent eftersom vi hade denna tombola afton i kväll och det är redan januari. Vi spelade 2 omgångar och jag var inte ens nära på att få ens 2 siffror på rad.. Är väldigt besviken över detta.

Burraco är annars ett italienskt spel jag är bra på. Det är ett kortspel som håller på i evigheter, det ska spelas en dag när man verkligen inte har något annat för sig.
Jag glömmer aldrig den gången min kompis mamma i Sorrento hade burracokväll för sina väninnor och de skrattade lite överlägset åt mig när jag sa att jag var bra på det och ville vara med. En straniera (utlänning) som är bra på Burraco, aldrig i livet tyckte väl de..
Jag var så nöjd när spelade skiter ur dem allihop och vann hela turnén, det lever jag på ännu!

7 kommentarer:

Nadja sa...

Hejsan, tänkte flytta ner till rom eller Florens och jag sökte runt lite på Google och hittade din underbara blogg! Och jag bara undrar hur du bar dig åt med bostad och jobb? Var de svårt.?

Mvh Nadja

En blogg från Rom och lite andra ställen sa...

Hej Nadja!
Kul att du hittat hit.. Jag flyttade till Florens när jag var 20 (12 år sen alltså) och fick då lägenhet genom språkskolan jag pluggade på. De tog säkert hutlöst mkt mer i avgift än vad det normalt skulle kosta, men det kändes bra att ha ett boende klart. Ska du plugga så skulle jag definitivt kolla med skolan om de kan fixa boende iaf de första månaderna tills du vet vart du vill bo eller kanske får vänner du kan flytta ihop med. Här i Rom gäller detsamma. Ska du flytta ner o jobba så är ju frågan hur mkt italienska du kan??
Jag skulle kolla t.ex Craigslist (med stor reservation för lurendrejare- skicka inte pengar hur som helst) annars finns www.easystanza.it, kijiji.it, bakeca.it var du även kan se om du hittar jobb. vad för jobb letar du?? När hade du tänkt åka ner??

hälsningar Kattis

Jasmine sa...

Hej Kattis! Kul att hitta en blogg av en annan svenska som bor i Italien! Kommer definitivt följa=) Buona sera!

Nadja sa...

Hej Kattis ! Jag kan flytande italienska, är halv italienska, fast är född i Göteborg, dock har sommarhus där nere. Fast det är inte samma sak som att bo där och i en storstad, därför vände jag mig till dig. Hade tänkte att flytta ner kanske någon gång efter August, men har inte bestämt något än. Jag har läst samhäll kultur i Göteborg och jobbar som servetris för stunden. Så vet inte riktigt vilket jobb jag är sugen på men funderar också på att ta någon kurs där nere..
Men ångrade du att du flyttade dit? Vad jobbar du som?
// Nadja

Nadja sa...

Augusti* :)

En blogg från Rom och lite andra ställen sa...

Ja men då så , kan du flytande italienska så blir ju allt bra mkt lättare.. kan du tänka dig att jobba som servitris ett tag till så ska du se att det finns jobb, speciellt när du kan italienska + engelska eller i butik??
vad lutar det mest åt?? Florens eller Rom?? jag har ju bott i båda men mest emma för mig är ju Florens då jag bodde där så länge..
jobb kan du hitta genom annonser eller genom att lämna ditt CV när du är här nere. de verkar även använda sig mkt av uthyrningsfirmor som t.ex Adecco och Manpower och det är ju bra då man vet att genom dem så får man iaf ett kontrakt.
Ångrar absolut inte att jag flyttade hit.. har ju bott här i sammanlagt 10 år snart. Lycka till!!

Nadja sa...

Jag vet inte spelar inte så stor roll, men lutar nog mest åt Florens eller vem vet var man hamnar i slutändan :)
Tack så hemskt mycket för all info.
Hälsningar Nadja