söndag 11 december 2011

Se non ora quando

Se Non ora quando är en organisation bestående av kvinnor i olika åldrar, samhällsgrupper, religioner som beslutat sig för att det nu räcker med det dominerande manliga styret i detta land.
Det är med all säkerhet en feministisk organisation som med all rätt sätter sig upp mot de pompösa herrarna i riksdagen som bara tar in lite kvinnor i deras partier för att det ska se bra ut.
Se non ora quando gick ut på gator och torg runt om i Italien i februari i år när Berlusconi skandalen (med hans umgänge med betalda, och mindreåriga, flickor) var på sin topp och i dag så går de ut och demonstrerar igen mot att kvinnor många gånger än i dag inte behandlas likvärdigt på många olika plan.

Själv som kvinna, från Sverige dessutom, har aldrig känt av att jag blivit behandlad annorlunda bara för att jag är kvinna. Snarare tvärtom, Italienarna ser oftast svenskar som väldigt framåt och att Sverige, enl. dem, är någon sorts utopi (ibland känner jag att jag måste ta ner dem lite på jorden när de går i gång om hur bra Sverige är).
Men det är sant att liiiite grann av den där hemmafru mentaliteten lever kvar här, inte alltid hos dem i min ålder (30 åringar) och yngre som i de äldre generationerna.
Även om landet säkerligen sakta men säkert håller på att förändras så tycker jag att det är bra att man går ut och protesterar, framförallt då det är en lugn och fredlig demonstration, ingen som slår sönder något eller pucklar på någon annan.

Demonstrationen hålls just nu på Piazza del Popolo i Rom och på många andra ställen runt om i landet.
Här kan ni läsa mer om det dock endast på italienska.

Inga kommentarer: