söndag 6 november 2011

Turistande i Rom igen

Mamma är ju som sagt var här och hälsar på för första gången och vi har varit runt och sett i princip allt man "ska" se.
I går, lördags, ville vi åka och titta på några katakomber, de som heter San Callisto och ligger nära de katakomber jag redan besök och skrivit om här. Men vårt besök blev inte av för när vi kom till San Giovanni så var det ett stort protestmöte mot Berlusconi arrangerat av ett italienskt parti, PD (Partito Democratico) framför kyrkan San Giovanni in Laterano. Då jag hade det senaste protestmötet färskt i minnet och jag var rädd för inställda bussar osv så struntade vi i katakomberna denna gång och gick istället till Colosseum och Foro Romanum.

Idag hade vi tänkt besöka Galleria Villa Borghese men vi hade ingen tur där heller då man var tvungen att boka biljetter i förväg. Sist jag var där så funkade det med att bara gå in men inte denna gång.
I Galleria Borghese kan man se utställningar av olika konstnärer/artister som Tiziano och Bernini. Bernini som även gjort fontänen på Piazza Navona är en (typ den enda) av mina favoriter då han gör otroligt fina skulpturer som är otroligt utförliga.

Men då vi ju inte fick gå in där så gick vi istället och drack te på ett av kaffeèn som ligger i parken Villa Borgehse. Sen började det regna och då var det bara att gå hem.


Foro Romanum
Colosseum

Protesterande i San Giovanni
Piazza del Popolo

Villa Borghese


Inga kommentarer: