torsdag 24 november 2011

Bank j*lar

Jag är rätt sur över min situation här just nu.
Jag vill ju köpa en liten gammal Fiat 500 men den kostar ca 30.000 sek, något jag dessvärre inte har att lägga ut bara så där, så vad gör man?

Jo, går till banken..och jag vet mycket väl att detta definitivt inte är läge att börja ta lån när ekonomin i landet är som den är, men ville i alla fråga om chanserna och hur det går till väga osv.
Kontentan av ett 1,5 timmar långt besök hos min nya personliga rådgivare på banken är att, eftersom jag inte är italiensk medborgare och inte ännu har lyckats få en residenza (eftersom alla hyr ut svart) så blir det inget, inge lån (ok, fine.. ingen bil= sparar pengar och miljön), inge kreditkort, inget sparkonto inget förutom ett pissigt bankomatkort med Visa elektron och ett laddningsbart Maestro kort med skyhöga avgifter för uttag i Sverige..
För det är nämligen så att Sverige som typ enda land i EU inte har en SEPA (vad det nu är) deal vilket gör att de tar % på varje köp och för överföringar mellan Sverige och Italien !

Jag som tänkte föra över lite pengar till Sverige och försöka spara lite där, samt för överföringar till CSN som ju så snällt ska betalas var 3:e månad så ska jag betala 8 euro för överföring plus vad banken tar i avgift i Sverige för att motta överföringen. Vilket säkert går på en hundring eller mer.
Alla andra länder, inkl. Schweiz, Norge och Island som inte ens är med i EU, kan man överföra till typ gratis, eller till en mkt låg avgift.. Men inte Sverige (för vi inte har euro), mycket dåligt och väldigt irriterande.

Så när jag kom ut därifrån så kände jag mig inte bara förödmjukad (för banken i Sverige trodde mer på mig när jag var 16 och fick ett Visa kort än banken här gör i dag när jag är dubbelt så gammal) men så kom funderingarna åter igen över vad fasen jag håller på med här egentligen igen..

Suck, kommer aldrig komma till ro med mina beslut tror jag.

Inga kommentarer: