söndag 2 oktober 2011

Lördags shopping del 3

Jag vill bara klargöra för er alla att min klädsmak är rätt normal, inget fancy, inget överdrivet dyrt. Jag gillar kläder men är ingen modeslav och med det menar jag att ni aldrig kommer att se mig i några dagens outfit bilder och annat.

Men jag gillar att shoppa och gå i affärer, som många andra, och här i Rom är utbudet stort då det finns många olika kvarter med olika shopping och gå gator med affärer. De flesta affärer är ju de vanliga stora kedjorna men ibland kan man hitta några småbutiker med lite annorlunda roliga affärer, även om det är något jag saknar här, ett område som är lite mer bohemiskt eller hur man kan kalla det, någonting som inte bara är Zara, Mango och H&M, men jag har ännu inte lyckats hitta något sånt.

Italienarnas stil är kanske lite mindre slaviskt än vad det är i Sverige och då menar jag att många gånger så ser man tjejer och killar klädda exakt likadant i Sverige för det är det som är modet just då, medan här så är kvinnor och män mer inne på att vara så eleganta som möjligt.
Så klädstilarna varierar mellan länderna men det finns som sagt många många affärer man kan kolla in när man är här.

Igår, jag är ute i en desperat jakt efter den kommande vinterns stövlar, så åkte vi till Via Tuscolana som ligger ca 15 minuter från Termini stationen.

Via Tuscolana är en lång bred väg kantad av affärer av alla dess slag. Vi åkte mest dit för att se något annat än området var jag bor och jobbar och Via del Corso. För att ta sig dit så kan man åka Metro A mot Anagnina och stiga av vid t.ex Numido Quadrato eller Lucio Sestio. Via Tuscolana är lång så åk inte längre bort för då hamnar man vid det berömda Cinecittà, var de spelar in filmer, tv-serier osv.


Visa större karta

Inga kommentarer: