lördag 24 september 2011

Siesta/pisolino


Vad är inte en liten tupplur efter lunchen en stillsam lördag som denna (måste sluta vara så seg på lördagarna, andra lördagen på rad som jag bara sover bort...)??

Många, eller i alla fall jag trodde innan jag flyttade hit, att Italienarna, precis som spanjorerna, tog en liten siesta efter lunch alla dar i veckan. Dessvärre så är så inte fallet.
Här jobbas det från 9-18 med endast en timmes lunch och i vissa fall, t.ex. de som jobbar i butiker, kan jobba 9.30- 13 och sen 15-15.30 till 19.30-20.00 och kan kanske därför gå hem och äta hemma. Detta gäller nog mest i mindre städer och byar då man kanske lättare tar sig mellan jobb och hem.

En liten pisolino kan man som mest ta på sommaren på sin semester, efter lunch då det är som varmast, hettan och lite mat i magen gör ju som oftast att man blir trött.

Men det sägs ju att en power nap är bra för en så efter min lilla vilopaus idag så är jag nu redo att möta resten av dagen.

ciao

Inga kommentarer: