måndag 5 september 2011

Firenze

Gjorde som sagt var inget speciellt i Florens i helgen.
Var ute och åt med några kompisar i fredags här, ett poppis ställe för både Italienare och turister. De har tydligen goda kötträtter (är själv halv vegetarian så kan inte säga att jag har en personlig erfarenhet av dem, men mina kompisar är galna i en file med blåbär(?) som tydligen ska vara "la fine del mondo") och maten annars är helt ok. Vi gick dit denna gång mest för att en kompis jobbar där, men det var trevligt som vanligt.. Efter middagen så gick vi förbi Piazza dei Ciompi var de hade ett live band som spelade i La Loggia dei Pesci..Det är första gången jag sett nått sånt på gång i Florens, så sent på kvällen också. Vi stannade inte och kollade men de lät rätt ok så det såg lyckat ut.
Vi gick sen till Sant' Ambrogio var det alltid samlas en massa folk på kvällarna under sommaren, då jag jobbat där bredvid och alltid bott i de kvarteren så var det alltid ett naturligt och bekvämt (är lat när det gäller att ta sig nånstans) ställe att gå till.
Det är kanske inte världens mest spännande ställe men som sagt rätt skönt för lite häng en sensommar kväll.
Väldigt mörk bild på Chiesa di Sant' Ambrogio
På lördagen träffade jag några andra kompisar på lunch på ett ställe som heter Nabucco som ligger nära Piazza San Marco (karta), de har hemlagad mat och det var riktigt gott. Jag har alltid varit där annars på apretivo och nu har jag upptäckt att lunchen är helt ok.

Efter lunchen, och då det var riktigt varmt och kvavt, så gick vi till Gelateria Carabe som ligger på via Ricasoli och var de gör, enligt mig, den godaste grantian ever..

För alla som varit i Florens så vet ni kanske att på Via Ricasoli så ligger även Galleria dell' Accademia var den berömda David statyn står.
Museet är ett av "måstena" i stan och vanligtvis är det mils långa köer för att komma in, men i lördags, en helt vanlig lördag i augusti, så var det helt tomt på gatan och ingen kö..
Mycket skumt och att ingen vill in och se "Big Dave" är oroväckande, har folk övergett Florens kanske?
Hoppas inte det, då det fortfarande är en av mina favoritstäder..

Inga kommentarer: