tisdag 16 augusti 2011

Rom i agusti

Det är en konstig känsla att gå till jobbet på morgonen i Rom i augusti.. Det finns knappt några människor på gatan!!
Spöklik känsla i en så stor stad som denna.

Det enda bra med denna månad är att alla mina problem med att gå över gatan finns inte längre.. för alla galna bilister ligger förhoppningsvis på någon strand nånstans och andas djupa andetag, mediterar över deras stressiga liv och kommer förhoppningsvis tillbaks sen i september, lite mindre hetsiga och mer villiga att släppa över oss stackars fotgängare över gatan.
Det enda är att det är dött, förutom museer och liknande som håller öppet så är allt stängt! Och i morgon kommer min kompis hit i 4 dagar och hon kommer att få se en igenbommad stad...
Jag tänkte inte på det när hon bokade biljetten, men då detta är en huvudstad med miljontals turister så borde det finnas lite affärer och restauranger öppna nere på stan, runt de mer väl besökta gatorna och monumenten.

Här hos mig, i mitt hood, är det som sagt dött, inte ens påven tror jag är hemma...


Inga kommentarer: