söndag 14 augusti 2011

Italiensk tv

Jag vet inte hur många av er som haft äran att titta på italiensk tv?
De som inte sett nått på tv här kan jag bara meddela att det är väldigt ofta det visas en massa skräp. Jag har själv därför valt att inte köpa en tv utan kollar på de program jag är intresserad av på internet.
Att jag tar upp italiensk tv är för att jag läst 2 bloggar i Sverige i dag var det skrivits om kvinnans roll i samhället och att det finns sjuka skönhets ideal idag framförallt bland kvinnor.. Ni vet size zero och allt.
Det som gör mig mest upprörd är att media spär på dessa sjuka ideal om att kvinnor alltid ska vara smala och vackra.. (för vem undrar jag ibland, för andra kvinnor?? jag betvivlar nämligen att hela det manliga släktet i världen gillar ett vandrande skelett).
Detta har det ju skrivits om flera gånger och jag hoppas det kommer att fortsätta skrivas om det tills det blir en ändring, men jag ville ta upp detta då Italien har bland det sjukaste på tv..
Le Veline, eller Le letterine eller vad de nu väljer att kalla dem.
Det handlar om lättklädda kvinnor som dansar till nån fånig låt för att "lätta upp stämningen " lite i olika tv program, och det kan vara allt från seriösa politiska diskutions progam till fotbolls söndagar.
Jag trodde inte jag kunde bli upprörd över detta mer efter alla år jag bott här, men jag känner att nu när jag skriver om det att jag blir förbannad igen..
Jag har inga ord för denna dumhet och länkar därför ett litet videoklipp så ni själva kan dra era slutsatser. Jag hittade tom ett litet klipp med allas vår egen Vicrotia Silverstedt, även om det är ihop klippt material så är det alltså så här det ser ut under ett tv progam. I detta fall så är Victoria underhållning i Lyckohjulet, hennes uppgift är att vända på rutorna så bokstäverna kommer fram.
Till detta behöver hon tydligan vara lätt klädd och dansa runt lite? (ok, vår Victoria är väl alltid rätt lätt klädd)


Ett annat bra exempel är Striscia La Notizia som visas 20.45 på vardagarna i Canale 5, Striscia är ett program som jag faktiskt gillar. De tar kort upp olika problem i Italien ofta med humor för att göra sakerna lite mindre tunga att tänka på. Men för att man inte ska bli alltför dyster över den italienska politiken och saker som varje dag händer här så har de lite vad som kallas Le Veline.
Le Veline kommer in och gör sin staccetto (underhållning/dans) nån gång i mitten av programmet, som för övrigt bara är ca 15 minuter långt, var de dansar, lättklädda till någon låt.
Så här kan det se ut:



Tjejerna får inte prata, de ska bara sitta bredvid och se snygga ut och dansa sin lilla dans, det finns uttagningar som hålls typ 1 gång om året för att hitta två nya velinor (alltid en blond och en brunett) och tjejerna blir nästan alltid tillsammans med en fotbolls spelare.
I Striscia sägs det att det mest är på skoj med Le Veline men jag har mina tvivel, det är ju en så stor grej om det. Det skrivs och visas i Tv om uttagningarna och som sagt tjejerna bli kända, det skrivs om dem i skvallertidningar och det är en merit att ha vickat på rumpan i bästa sändningstid!

Det ska tilläggas att lättklädda dansande tjejer hittar man främst i Berlusconis kanaler (eller han har ju typ har monopol på alla kanaler så det är ju bara det man kan se..) och om hans sätt att styra landet och hans alla kanaler berätats det väldigt bra i den svensk /italienska Erik Gandinis dokumentär Videocrazy, var den sjuka italienska median beskrivs väl.

Inga kommentarer: