tisdag 3 maj 2011

Vatikan museerna

Jag ska sluta skriva om påvar och allt som hör till, jag lovar.... Men kyrkan, eller rättare sagt Vatikanen, har ju ett stort inflytande här i landet och framför allt här i Rom eftersom det är här det ligger så ibland så kommer jag kanske skriva om det ändå.
I samband med den berömda salighetsförkalringen av Johannes Paulus II så höll Vatikan museerna öppet igår kväll och jag passade på att gå dit. Jag har alltid tänkt att det är ett av de ställen man ju bara ska ha sett, jag menar jag kan ju inte bo 10 min från Vatikanen utan att ha varit där. Så i går kväll när de höll extra öppet så anordnade den grupp guider som jag är i kontakt med en guidad tur i museet. Vi var där från kl. 20.00 till 23.30!
Det är helt enormt och med den tur vi hade så var det mer vakter än besökare där, det var nog nämligen inte många som visste att de höll öppet, tom vår guide som är där en gång i veckan sa att han aldrig sett museet så tomt förr.
Vanligtvis är det nämligen kilometer långa köer och väntetid i runt 2 timmar bara för att komma in och därför har jag alltid dragit mig för att gå dit men jag kan lova att all eventuell väntetid är det helt klart värt!
Det var jätteintressant och helt kanon att få en guidad tur annars hade jag nog missat en hel del.
Så kommer ni hit på besök, sätt då av en halv eller varför inte en heldag (inkl köer) för att gå runt och titta på all konst och de föremål som påvarna genom åren samlat på sig under sina dagar där..

Man fick ta kort överallt (jag är en urusel fotograf och har en dålig kamera så ursäkta dåliga bilder) förutom i Sixtinska kapellet, men där lyckades smygande ta några bilder med min mobil som blev rätt bra. Vågar bara inte sätta ut bilden av rädsla av att bli påkommen :)

Inga kommentarer: