söndag 22 maj 2011

Söndags shopping

På söndagar så kan man ta en tur ner till Porta Portese, den största utomhus marknaden i Rom. Här hittar man verkligen allt från kläder till gamla möbler, fejkade (stulna?) mobiler och allt annat man kan tänkas vilja köpa.
Marknaden är öppen från tidig morgon till 13-14 tiden på söndagar. För mig som gillar att sova på söndagar så har det hittills bara bilvit ett besök, men har bestämt mig för att köpa en cykel och där kan man tydligen hitta gamla cyklar så jag ska ta mig dit väldigt snart.
Var beredda på att gå mycket, trängas och som vanligt vara lite streetsmarta och ta inte med plånboken, lämna den hemma och ta bara med kontanter. Man kan ändå inte betala med kort där och jag har blivit varnad av alla jag känner om att de rycker väskor jäkligt snabbt, då det är mycket folk och de flesta är upptagna av att kolla på stånden.

Några sätt att ta sig dit på är att ta spårvagn nr 8 till Stazione Trastevere eller Tunnelbana B till Circo Massimo men då får man gå en bit. Annars kolla tider och linjer på: http://www.atac.roma.it/index.asp (sidan finns även på engelska).



Visa större karta

Inga kommentarer: