söndag 15 maj 2011

Orbetello/Porto Santo Stefano/Porto Ercole/ Talamone/Castiglione della Pescaia

Jag kan definitivt rekommendera de ställen jag besökt under denna vecka.
Var i: Orbetello, Porto Santo Stefano, Porto Ercole, Talamone och Castiglione della Pescaia. De ligger alla i den södra delen av Toscana, längst kusten. Castiglione della Pescaia är väl den mest kända badort, många av mina kompisar från Florens åker dit under somrarna.
Måste säga att jag själv var lagom imponerad. Visst långa fina badstränder, en fin gammal by del osv men dyrt och svårt att parkera (utan bil kan man typ inte ta sig dit) visst det fanns bra cykelvägar när man väl är där, men kan tänka mig att man passerar mycket tid i bilköer om man åker dit då byn inte byggdes för den biltrafik som vi har i dag.

Orbetello, Porto Santo Stefano och Porto Ercole ligger alla vid Monte Argentario som är en liten ö som förbinds med fastlandet med två vägar. Orbetello ligger på fastlandet medan de andra två ligger på ön. Porto Santo Stefano och Porto Ercole är definitivt mer snobbigt och kändisar åker dit, de är som namnen antyder, två hamnorter och idag hittar man många stora fina båtar som de rika och kända kommer i.
Man kan ta sig hit från Florens, Pisa och Rom med tåg men som sagt tan bil så är det rätt svårt att ta sig runt.

Det var 4 intensiva dagar men hade tur med vädret och fick se orterna från deras bästa sida.
Lägger ut lite bilder som för en gångs skull blev rätt ok.

Inga kommentarer: