lördag 28 maj 2011

O'napule

Bara för att jag fick googla hur man stavar neapolitansk på svenska i mitt förra inlägg så hittade jag det här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Neapolitanska Det är rätt kul med alla språk skillnader här i Italien. Jag har rätt många kompisar, och jobbar med många från Napoli och Campania och jag har alltid tyckt och trott i min enfald att jag förstår rätt bra vad de säger.. Detta tills jag härom veckan på jobbresan stod i kö vid en autogrill (bensinmack)och skulle köpa glass, in kommer 3 neapolitanska lastbilschaffisar och under de 5 minuter det tog innan jag fick betala så hann jag förstå "du måste ringa Francesco" och det var alltså allt jag hann snappa upp av en 5 minuters konversation var de 3 livligt diskuterade.. nånting :)
Italien är ju "mång kulturellt" i det att språket och kulturen skiljer sig otroligt mycket åt från norr till söder. Själv har jag alltid fascinerats mest av det södra Italien då jag alltid funnit syd italienarna mer jordnära och öppna men det kanske också har att göra med att motsatser ofta dras till varandra....

Inga kommentarer: