lördag 28 maj 2011

marknad



Imorse var jag nere på marknaden för att handla lite frukt och grönsaker.
Är det något jag verkligen gillar här i Italien så är det det att man kan gå och köpa sina grönsaker (men även kött och fisk) på marknader, plockade nyligen av odlarna och inte bara ha alternativet inpacketerade t.ex. tomater importerade från nått land långt borta och helt smaklösa. En annan del av marknads handlandet är att det är kul, det är lite mer puls på en marknad än i en trist kall mataffär. Man kan även hitta annat när man går runt och kollar och funderar på vad man ska köpa, ofta säljs det allt från ostar, nötter, tvättmedel, tyger, gardiner, kläder och skor och vin.
Jag har hittat en kille på min marknad som säljer Vino sfuso, dvs. vin på flaska men efter önskemål. Man kan ta med en tom flaska och få den påfylld men valfritt vin, han som jag alltid köper vin av har inte så jätte många olika vinsorter men de han har är helt ok. Plus att det ofta är billigare än i affären, köpte en 1 1/2 liters flaska Chardonnay för 2.70 euro..
Det marknad jag går till heter Mercato Trionfale och är inomhus (ofta hålla marknader på piazzor eller parkeringsplatser), marknaden byggdes nyligen och ligger på via Doria i området Prati. Öppet på vardagsmorgnarna samt lördag till kl. 13. 00.






Visa större karta

Inga kommentarer: