fredag 6 maj 2011

Hur man går över gatan i Rom

Piazza Venezia Photo By ReutC Flickr
Idag höll jag på att bli överkörd, det var jäkligt nära.. Det händer nästan varje dag att nån bilist kör lite för nära eller att de inte stannar för oss som är till fots. Trafiken här i stan är hemskt. Det tog mig nästan 1 månad innan jag vågade gå över på ett övergångsställe utan ljus och ännu längre tid innan jag började slänga mig ut i mitt i trafiken som en annan Romare.

Här ska ni veta att om man vill gå över gatan och det inte finns några trafikjus så gäller det att:
1) ställa sig en bit ute i vägen utan att vara mitt i trafiken så bilisterna ser en (stå och vänta snällt på trottoaren kan man göra men man riskerar då att få vänta jäkligt länge), 2) vänta tills det är en lucka på nån meter innan nästa bil kommer så man kan ta ytterligare några kliv ut i gatan, 3) släng en väldigt bestämd blick på bilarna som kommer, det ska vara en blick som säger" tro inte att du ska köra på mig för jag känner några som lätt skulle bryta benen av dig", 4) gå normalt men bestämt över gatan.
Min kollega berättade att när han precis flyttat hit så gick han och hans kusin (som är busschaufför och därför har en del erfarenhet av trafiken) flera gånger över den mycket trafikerade Piazza Venezia för att han skulle lära sig hur man går över gatan!
Man måste lära sig att ha en passo deciso, eller även en passo da residente (gå med bestämda steg eller gå som en infödd) när man bor här, annars tar man sig helt enkelt inte från ena sidan av gatan till den andra.
Jag skulle ha önskat att jag också haft nån som lärde mig att gå över gatan när jag kom hit. Det hade besparat mig många nervösa ögonblick då jag trodde att bilarna, som inte tar nån hänsyn what so ever för fotgängare, skulle köra på mig.

Inga kommentarer: