söndag 1 maj 2011

1:a Maj

Läste precis i tidningen att det tydligen varit protester här i dag. Demonstranter blockerade stora affärskedjor som Zara, Disney store och andra på den stora shopping gatan Via del Corso, då de tydligen höll öppet idag trots att det är arbetarnas dag och de skulle hålla stängt. Protesterade gjorde tydligen även artisterna som uppträdde på den stora första maj konserten som hålls här varje år. Artisterna var tvugna att skriva på ett dokument om att de inte skulle prata dåligt om regeringen.. Vissa struntade helt sonika i detta och sa sitt ändå medans andra uttryckte sina åsikter efter sitt uppträdande. Jag ska helt ärligt erkänna att jag är riktigt dålig på italiensk politik så jag ska inte ge mig in i några större debatter om vad som händer här politiskt sett men att man inte kan få fritt uttrycka sin mening om regeringen är rätt farligt, det, enligt mig, lutar rätt mycket åt en väldigt begränsad yttrandefrihet.

Inga kommentarer: